המלצות תזונה

פיטואסטרוגנים – אסטרוגנים צימחיים כתחליף להורמון האסטרוגן שרמתו ירדה. בגיל המעבר רצוי להקפיד ולצרוך אסטרוגנים צימחיים המצויים בעיקר במוצרי סויה, בפשתן ובקטניות אחרות, ודומים במבנה שלהם לאסטרוגן האנושי החסר. רצוי להמעיט במזון מן החי ולהתמקד בשפע המזון מן הצומח עם דגש על דגנים מלאים (אורז מלא, חיטה, בורגול, שיבולת שועל, גריסי פנינה מלאים שלא הוסרה מהם קליפתם), פטרוזיליה, ברוקולי, שומר, סלרי, אגוזים (בעיקר אגוזי ברזיל) לא קלויים, תפוחים ופשתן.

לפיטואסטרוגנים מלבד ההשפעה על הפעילות הביולוגית של ההורמונים יש גם השפעה יעילה נגד התפתחות תאים סרטניים. את הפיטואסטרוגנים כתוספי מזון ניתן להשיג בכמוסות של סולגאר הנקראות: SUPER CONCENTRATED ISOFLAVONS. אלו כמוסות המכילות תמצית זרעי סויה, כמו במוצר דומה הנקרא אלטרנה מתוצרת כ.צ.ט (כמוסה של כ.צ.ט מכילה רק מחצית המינון של כמוסת סולגאר). בחנויות הטבע ובבתי המרקחת קימות גם כמוסות טופופיל המכילות תרכיז סויה במינון סולידי.
המינון היומי של הכמוסות הנ”ל יקבע בעצה אחת עם התזונאית של קופ”ח או של בית המרקחת. במיקרים של גלי חום חזקים במיוחד ניתן לקחת שתיים עד שלוש כמוסות ביום ולאט לאט לרדת לכמוסה אחת ביום באופן קבוע, או לחלופין כמוסה ביום “סופר איסופלבון”, בתוספת כמוסה “סופר גלא” של סולגאר (כמוסת שמן זיפן) השומרת על מראה צעיר של העור, מפחיתה גלי חום באופן משמעותי, שומרת על לחץ הדם, מרעננת ייצור הורמונים שונים וחיונית לבניית קרומי התאים.

במקביל, רצוי לצרוך את ה”אומניום” – מולטי ויטאמין, המכיל את כל סדרת ויטמיני B (1-17), נוגדי חמצון (אנטי אוקסידנטים), מינרלים, מתכות במינון של מיקרונים ורכיבי תזונה צמחיים.
האומניום מחזק את המערכת החיסונית, מונע סרטן בצוואר הרחם, שומר על העור מפני הזדקנות מוקדמת ומגן על נשים שנמצאות בקבוצת סיכון גבוה לחלות במחלות לב, כולסטרול, לחץ דם גבוה, סכרת ודלקת פרקים. המינון הרצוי הוא 1-2 כמוסות אחרי ארוחה, ביחד עם ה”סופר – איזופלאבון”, וה”סופר גלא”.
מצמחי המרפא יועילו בטיפול נגד גלי החום ה”דונג-קוואי”, העשוי מצמח האנג’ליקה (הג’ינסנג של הנשים), וה”קוהוש השחור”, שניהם מסייעים להסדרת התופעות של גיל המעבר: גלי חום, חוסר שקט, דכאון ויובש בנרתיק.
לפי ד”ר ערן מגון, רופא קונבנציונלי, המתמחה ברפואה הודית, המשקה ההודי הקלאסי להקלת גלי חום מוכן באופן הזה: להרתיח 2 ליטר מים עם 2 כפיות זרעי כמון ו-2 כפיות זרעי כוסברה. לסנן, לצנן ולשתות לרווייה.
כל אחת מאיתנו תבחר עפ”י האינטואיציה והניסיון שלה את האמצעים המתאימים לה ביותר.

תוספת סידן 12B וברזל – עם הפסקת המחזור והיוצרות מחסור ממושך באסטרוגן עלולה להתפתח תופעה של “בריחת סידן”, חוסר בויטמין 12B וירידה ברמת ההמוגלובין. כל תופעות הללו גורמות לחולשה, לירידה באנרגיה, לעייפות ולנדודי שינה. בתופעות הללו ניתן לטפל בקלות יחסית.
אם בדיקת הדם מראה על מחסור חמור ב- 12B , ניתן להשלימו בעזרת טבלית או שתיים ביום של ויטמין 12B : MCG 1000 .
אם המחסור אינו חמור רצוי לצרוך פולן של דבורים או דבש מלכות, אותם ניתן לרכוש בחנויות טבע או אצל כוורנים פרטיים. תוספת של ויטמיני B לסוגיהם קיימת גם בתערובת צמחים ממוצרי סאן- ריידר או בפורמולה של סולגאר הנקראת “B-COMPLEX 50”.

תזונה לנשים בגיל המעבר
תוספת סידן רצויה מיד עם הפסקת המחזור במקביל לבדיקת צפיפות העצם אותה ניתן לבצע במכונים פרטיים או בקופ”ח. את תוספת הסידן ניתן לקבל בכמוסות של קומפלקס סידן ADVANCED CALCIUM COMPLEX, המכילות מלבד סידן גם מגנזיום, ויטמין D, נחושת, אבץ ועוד. תמיד מומלץ לצרוך במקביל מזון עשיר בסידן (טופו, שומשום, סרדינים, גבינות).

פשתן טחון – זרעי פשתן טחונים מספקים גם הם אסטרוגנים צמחיים, מדללים את הדם ובכך ממזערים את הסיכון לחלות בדלקות למיניהן. את הפשתן הטחון ניתן להוסיף למרק אחרי הגשתו או ליוגורט.

ויטמין D – במקרה של חוסר, ניתן להשלים ולאזן ע”י חשיפה מבוקרת לשמש או באמצעות תוספים צמחיים הנמכרים בחנויות טבע ובבתי מרקחת.

ויטמין E – ויטמין נוגד חמצון. כמוסות ויטמין E מונעות קמטים בעור הפנים ומונעות התייבשות רירית הנרתיק. (אגב בחנויות טבע קיימות משחות על בסיס צמחים כטיפול מקומי המאפשר יחסי מין מהנים גם בשליש השלישי של החיים).
זהירות! צריכת יתר של ויטמין E עלולה לגרום נזק לכליות ולכבד, מכיון שאינו מסיס במים והגוף אינו יודע להפטר מהעודף.

הטופו – מתוך מוצרי המזון המומלצים נרחיב על הטופו שהוא עשיר בפיטואסטרוגנים ועשיר במיוחד בסידן ועל כן ניתן לו את הקרדיט: המרכיב החשוב ביותר בתזונה ובבריאות האישה בגיל המעבר.
הסידן שבטופו – הסידן הינו אחד המינרלים החשובים בגופנו, 99% ממנו נמצאים בעצמות ובשיניים, האחוז הנותר נמצא בדם ונושא בתפקיד החשוב של איזון פעילות שריר הלב, הפעלת אנזימים שונים ואיזון רגישות המערכת העיצבית. כאשר יחסר סידן בדם תושלם הכמות מהסידן המצוי בעצם. מחסור חמור בסידן הוא הגורם לאוסטיאופורוזיס ( בריחת סידן ופגיעה בצפיפות העצם).
צריכת הסידן המומלצת הינה בין 800-1500 מ”ג ליום. במאה גרם טופו יש 130 מ”ג סידן, תכולה העולה על זו המצויה בחלב ומוצריו בכ- 30%. פולי הסויה מהם עשוי הטופו נטולי כל רעלים, חומרים משמרים או חומרי טעם וריח. הטופו עשוי פולי סויה טחונים, מים ומלח בלבד. פולי הסויה הינם המקור העיקרי והטוב ביותר לחלבון במדינות מזרח אסיה וכל המחקרים מעידים על כך שהנשים המתבגרות במדינות אלו לא סובלות מתופעות הלוואי של ירידה בערך האסטרוגן בדמם, מסרטן שד או מאוסטיאופורוזיס.
פולי הסויה מהם עשוי הטופו מכילים 35% יותר חלבון מכל מזון צמחי אחר ובאיכות גבוהה יותר. פולי הסויה מכילים גם את כל חומצות האמינו שביניהן מצויות 8 החומצות החיוניות ביותר לגופנו. ארוחה המכילה טופו הינה גם ארוחה זולה וגם ארוחה מזינה ומאוזנת.
את הטופו הגולמי ומוצריו (חטיפים וממרחים למיניהם) ניתן לרכוש בסופרמרקטים ובחנויות הטבע. את פולי הסויה ניתן לרכוש כמו קטניות אחרות בשווקים ובחנויות טבע, כמו כן גם את שבבי הסויה, חלב הסויה, קמח הסויה ורוטב הסויה.

בגיל המעבר רצוי לסגל גם שימוש בשמן זית מכבישה קרה, סוכר חום במקום הסוכר הלבן, מלח עשבים במקום הצריכה המופרזת של מלח הנתרן הכלורי הרגיל, נבטי חיטה (גם כמיץ סחוט), שימרי בירה (עשירים בויטמיני B ) ודייסיבית של רמדיה. רצוי מאוד להפחית או לוותר על קפאין, ניקוטין ואלכוהול.