חשיבה חיובית -או- באנו חושך לגרש

אני בטח אמות מפחד… חבל שאתחיל, בוודאי לא אתמיד… תמיד אני מפסידה… האהבה כרוכה תמיד עם סבל… בחיים לא הצלחתי לסיים מה שהתחלתי… בטח לעולם לא אחלים… אותי בטח יפסלו… אצא מדעתי בסיטואציה שתיווצר… העולם הוא אכזר… החיים קשים מיסודם… וכו’ וכו’.

מי מאתנו לא מועד לעיתים במכשול הזה של חשיבה שלילית שמגשימה את עצמה.

תרבויות עתיקות דיברו על השפעתן ההרסנית של מחשבות סוערות ושליליות וכיום מגבים אותן מחקרים חדשניים בתחום חקר המוח וחקר ההתנהגות.

אדם מושפע בבריאותו ובהתנהגותו ע”י תהליכים המתרחשים במוח. בבדיקות שערכו מדענים בעשור האחרון התגלה כי מתקיים “דו שיח” עצבי בין חלק המוח שאחראי על תחושות כמו פחד, כעס, חרדה וסטרס לבין חלק אחר במוח שהוא כמו “מעבד על” אליו מוזרם כל הזמן מידע מחלקים שונים של המוח, והוא אחראי על תכנון של קשב, שליטה רגשית, אמפתיה וכו’. בבדיקות שערכו מדענים התגלה כי “מעבד-העל” הזה מסוגל לעכב או להגביר את השפעתו של החלק האחראי על תחושות הסטרס והפחד. ההשפעה הזו היא המסקרנת אותנו. מסתבר שבאמצעות פעילויות שונות אנו מגרים את אותו “מעבד-על” במוח להשפיע על מרכז הכעס, החרדה או הפחד. כלומר, ניתן לדכא את המרכז האחראי על הרגשות השליליים. האושר לא עובר אלינו בגנטיקה המשפחתית שלנו אבל אנחנו בהחלט מסוגלים ללמוד להתנתק ממחשבות ביקורתיות ומשיפוט עצמי, להתמקד בנפש שלנו ובדרכים להיטיב איתה. מתוצאות המחקרים הסתבר כי הסיכוי שאנשים שברשותם כלים להרגעת הנפש, יחושו לחץ, עצבנות או כעס, נמוך יותר בהשוואה לשאר האוכלוסייה.

אצל אותם אנשים רגועים יחסית נמצא כי “מרכז האושר” במוחם (אותו מעבד-על) פעיל לא רק נקודתית בעת ביצוע הפעילות המרגיעה אלא במשך היום כולו. שלא כמו תרופות פסיכיאטריות אנטי-דכאוניות שאינן הופכות בהכרח את המטופל לשמח במיוחד, טכניקות מרגיעות למיניהן עשויות להוביל לשקט נפשי מתמשך ולאושר עמוק.

אבל מי צריך מחקרים?! (כמה מתלמידי הטובים ביותר…) די לנו שנביט באדםעמידת ראש יוגית ממורמר וזעוף פנים כדי להבין כמה אומללות זורמת לו בעורקים וכמה מהר כדאי להתרחק מסביבתו, וכמה נעים לנו בחברת אנשים שתפיסת עולמם והמחשבות החיוביות שלהם משפיעות ישירות על הבעת פניהם ובאופן עקיף על האנרגיות בסביבתם.

חשיבה שלילית הינה גם הגורם המובהק ביותר לדיכוי המערכת החיסונית שלנו וחשיבה בונה או חיובית יכולה להועיל אפילו לחולי סרטן להעלות את רמת התאים שנלחמים במחלה לעומת התאים המיותרים. אצל חולי פסוריאזיס למשל שהודרכו בטכניקות של חשיבה חיובית ומשקמת נמצא שיפור משמעותי ודרמטי במצב העור, כמו גם אצל חולי לחץ דם, אסתמה או מחלות אוטו-אימוניות אחרות.

מציאות חיינו, שהיא לא תמיד חייכנית במיוחד, ניתנת לתרגום מחודש מעיני המתבונן בה. הפרשנות היא העניין. האושר הוא סובייקטיבי והחשיבה החיובית שלנו קובעת בעצם איך תראה המציאות הפרטית שלנו. אדם המאמין שהוא לוזר, רק הפחד והחרדה יגרמו לו לכישלון. בליווי חשיבה חיובית הסיכוי שלו להצליח ולהנות מהחיים עולה משמעותית. אם אדם חש דפוק וחסר מזל, חייו יהיו מלאים בהחמצות. מי שחושב חיובית סולח קודם כל לעצמו, מקבל קודם כל את עצמו ואז הסלחנות והקבלה כלפי הסביבה יבואו לו בטבעיות וכל חייו יהפכו יותר אופטימיים ומאושרים.

גם תפקודה של המערכת החיסונית מושפע מיד מאמירות קלילות, מצחוק בריא, מביטויי אהבה של אחרים כלפינו ומפעילות גופנית נבונה ומהנה.

יחד עם זאת, תגובות קשות שלנו כלפי המציאות הלא-סימפטית, הינן לגיטימיות, טבעיות ואנושיות. אבל, ברגע שסיימנו לכאוב, להתרגז, לכעוס או חס וחלילה להתאבל והבנו שלא נוכל להחזיר את המצב לקדמותו, נתחיל לעבוד על עצמנו. מחשבות שליליות הן כמו רעל בעצמותינו. מהן יוכלו לנבוט רק חולי וצער. צריך לשקול אם זה שווה לנו. מלאכת “עיגול-הפינות” של המציאות ע”י חשיבה חיובית איננה הדחקה אלא תחילתה של בניית הגשר אל האושר העתידי שלנו. אדם חדור רגשות אשם ואפוף מחשבות שליליות ביחס לעצמו ולסביבתו, סובל מאוד, “תוקע” את מהלך חייו ואף עלול להזמין לעצמו “עונשים” כמו מחלות וכאבים פיסיים ממש.

המשפטים החשובים ביותר בחשיבה חיובית הם אלה המדברים על קבלת עצמי כמו שאני. אני עושה את הטוב ביותר כפי שהידע שלי מאפשר לי כרגע – בעתיד אשתפר מיום ליום. מיד יורד מפלס הביקורת והשיפוט. המרירות כלפי עצמנו והמרירות כלפי הסביבה – תמיד הולכות ביחד. ככל שנאהב את עצמנו, נשפיע על אותו מרכז במוח, אותו “מעבד-על”. הערכה עצמית תמיד תביא אותנו לתפקוד יעיל יותר. חוסר אלימות מילולית כלפי עצמנו יביא לחוסר אלימות מילולית כלפי הסביבה.

כעס הוא אמנם רגש אבל הוא מפעיל מחשבה והוא לא פוגע רק בלב אלא גם במוח. ליבוי של כעס מזין מחשבות שליליות. דיכוי של כעס באמצעות מחשבות חיוביות וטכניקות נשימה עוצר את תהליך הליבוי ומכין אותנו למסלול של רגיעה ואושר. שווה לעבור את “הגלגול” הזה בצורה משמעותית, נעימה וזורמת.

נסו להתחבר אל האור הפנימי שבלב או בראש שלכם. האור מנטרל צער וכאב, האור מסייע להתגבר על קושי. נישמו את אור הנרות פנימה אל הלב או הראש, סלקו בעזרת האור כל מחשבה שלילית שנוטה לקנן במוח והכניסו בנשימות הבאות אור מלווה במחשבות חיוביות.

ועל זה נאמר: באנו חושך לגרש (מחשבות שליליות)

בידינו אור ואש (מחשבות חיוביות)

כל אחד הוא אור קטן

(בכל אחד מאיתנו יש ניצוץ של אמונה בעצמו)

וכולנו אור איתן

(רק כשכולנו נהיה חיוביים בחשיבה שלנו נוכל להיות אור גדול)

סורה חושך,

הלאה שחור,

סורה – מפני האור.

אמן.