מנופאוזה – גישה מודעת לגיל המעבר

הרפואה מכנה את הפסקת המחזור "מנופאוזה" (מנסיס= מחזור, פאוזה= הפסקה) ולא כפי שרבים נוטים לכנותה – תקופת הבלות.
כפי שנוהגים לקבל בשמחה את המחזור הראשון אצל נערות, ללא בושה וללא עצב, כך המעבר ממצב שיש בו מחזור למצב שהוא נפסק, מצב טבעי ורצוי.
גיל המעבר – כמעבר מעולם שנאלצנו לעמוד בו במבחנים שונים ומשונים לעולם המאפשר לנו קיום עם פחות תחרות, פחות אנרגיה, יותר הקשבה לגוף שלנו, לפנימיות שלנו, מעבר לעולם שברבות השנים יאפשר לנו גם להזדקן בשמחה.
גיל המעבר הוא הגיל שאחרי המחויבות הביולוגית שלנו לפריון, הגיל שבו פחות-או-יותר נפתרו "הבעיות" של גידול הילדים, צבירת הכסף, הסטטוס החברתי, התארים, לכאורה יש לנו מרווח נשימה. אבל אז, נשים מתפנות לבדוק מי הן ומה המסר שלהן לסביבה הקרובה אליהן, לעולם ולעצמן.
ישנן נשים שהערך העצמי שלהן ירוד ומשתלטות עליהן מחשבות מרירות, האשמות ותירוצים כגון: הקדשתי את חיי רק מנופאוזה - יוגה בגיל המעברלאחרים… עשיתי את שלי עכשיו אף אחד לא צריך אותי יותר… הנה קרב סוף החיים שלי… וכו' וכו'.
לעומתן ישנן נשים מאוזנות, בטוחות, מודעות לעצמן ולתכונות החיוביות והשמחות שלהן, נתמכות ע"י סביבה קרובה מפרגנת, מרגישות כי ניסיון החיים שלהן והחוויות שצברו מביאים אותן לבשלות ברוכה, לסיפוק, להנאה, לתקווה ואופטימיות לקראת השליש השלישי של החיים.
נשים מרירות נעשות חסרות שקט, מתרוצצות מלאות דאגה בין הורים זקנים וילדים מגודלים שעזבו כבר את הבית, מחסלות חשבונות עם כל העולם ועסוקות בלהיות "קורבן" לגלי החום, להשמנה, לעודף כולסטרול, לבריחת סידן, למריבות עם בן הזוג ועם חברים בעבודה ומבכות את אובדן הוסת.

גיל המעבר הוא גיל שמאפשר לנו לפרוח או לנבול. הבחירה היא שלנו! זהו גיל המשקף את רמת הביטחון, רמת ההנאה, רמת הייחודיות, מידת המוכנות לקבל את האמת שלנו בלי כחל וסרק.
עד היום חיינו היו מכוונים להמשכיות (ילדים) ולהישרדות (כסף, אוכל, קריירה, מציאת בעל שיועיל לפרנסה), בשלב אחרי שעמדנו בכל הדרישות והגענו אל עצמנו, חלקנו מתחילות להתבלבל… " אחרי שהילדים בגרו ואפילו את הלימודים מימנתי להם, אחרי שגם הצעיר בילדי השתחרר מהצבא, אחרי שהחלטנו שהדירה הזו היא האחרונה ושנגור בה כל יתרת חיינו, אחרי שהסתבר שאוכל להישאר בעבודה הנוכחית שלי עד הפנסיה, אחרי שהמחזור שלי פסק, מה נותר לי בחיי?"
נשים מודעות לעצמן בד"כ הרבה יותר מגברים ולכן ההשפעה של גיל המעבר עליהן חזקה יותר. הן חשות שהן בשלב של עצמאות יתר, של ביטוי למשהו שבאמת נובע מתוכן ולא תלוי באחרים, של משמעות חדשה, של ביטוי אישי-אסרטיבי, כבוד וחכמה שנרכשו בזכות הניסיון הרב שרכשו ורגיעה בקטע של אמצעים למניעת הריונות לא רצויים.
יחד עם זאת מביאה עימה הפסקת המחזור לשינוי בפרופיל ההורמונלי ולמספר תופעות לוואי. מרבית הרופאים הקונבנציונאלים טוענים בזכות צריכת תחליפים סינטטים להעלאת רמת האסטרוגן שירדה. לדעתם יקטינו התחליפים את הסיכון להתקפי לב ולאוסטיאופורוזיס (ירידה בצפיפות העצם או "בריחת סידן"). אבל לצערנו מגדילים התחליפים את הסיכון לחלות בסרטן השד או הרחם.

אם אישה לוקחת אחריות על חייה במובן התזונתי, הריגשי והפיסי – היא תתגבר על כל הסיכונים. התהליך של הפסקת המחזור הוא תהליך פיסיולוגי נורמלי ורצוי שמלווה לעיתים כפי שכבר הזכרנו בתופעות כגון: גלי חום, הזעה מוגברת, שינויים במצב הרוח, ניוון רירית הנרתיק ונטיית יתר לדלקות בדרכי השתן. על כל התופעות הללו, או הווריאציות שלהן, ניתן להתגבר, במדור הזה ננסה למצות את הדרכים לכך.